Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΦΕΔΡΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ


 

Η ιστορία του εορτασμού των Χριστουγέννων



      Σεραφείμ Μυλωνάς

                                               Φιλόλογος - Έφεδρος αξιωματικός

                                                Διευθυντής 6ου  Γυμνάσιου Καρδίτσας


     Η μεγάλη Δεσποτική εορτή της Γέννησης του Χριστού ή, όπως την ξέρουμε, τα «Χριστούγεννα», ήταν άγνωστη στους πρώτους χρόνους της οικουμενικής χριστιανοσύνης. Την εποχή εκείνη επικρατούσε η αντίληψη ότι η γενέθλια ημέρα (dies natalis) δεν είχε ιδιαίτερη αξία, η λέξη «γενέθλια» ήταν άγνωστη λέξη στο χριστιανικό  λεξιλόγιο  και οι πρωτοχριστιανοί πολύ λίγο ενδιαφέρον έδειχναν για την ημέρα των γενεθλίων του Χριστού.  

Για τον λόγο αυτό, τα πρώτα χριστιανικά χρόνια η γέννηση του Χριστού δεν αποτελούσε ιδιαίτερη γιορτή και οι Χριστιανοί την γιόρταζαν μαζί με τη βάφτιση (Θεοφάνεια) στις 6 Ιανουαρίου.  Η εορτή αυτή φαίνεται πως ξεκίνησε από την Εκκλησία τής Αλεξάνδρειας κι έπειτα εξαπλώθηκε σε όλη την Ανατολή. 


    Ο χρονικός προσδιορισμός της έναρξης εορτασμού των γενεθλίων του Ιησού δεν μπορεί γίνει με βεβαιότητα. Σύμφωνα με ορισμένες ιστορικές πηγές, η έναρξη του εορτασμού της Γέννησης του Χριστού πιθανολογείται κατά τον 2ο  ή και τον 3ο  αιώνα. Άλλες πάλι πηγές αναφέρουν ότι ο εορτασμός των Χριστουγέννων άρχισε να τηρείται στη Ρώμη μόλις τον 4ο αιώνα, γύρω στο 335 μ.Χ. Λίγο αργότερα, το 354 μ.Χ, μετά από πολλές αντιρρήσεις, ορίστηκε στη Ρώμη επί Πάπα Ιουλίου Α΄ ως ημέρα Γέννησης του Χριστού η 25η  Δεκεμβρίου και τα Χριστούγεννα σταμάτησαν να γιορτάζονται μαζί με τα Θεοφάνεια.

    Αν και η πραγματική ημερομηνία της Γέννησης του Χριστού είναι πιθανότατα προγενέστερη από την 25η Δεκεμβρίου (κάποιοι την τοποθετούν την 20η Απριλίου, άλλοι τον Ιανουάριο, ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς στις 18 Νοεμβρίου, ο Μοναχός Κυπριανός στις 28 Μαρτίου), ο λόγος της τοποθέτησης του εορτασμού των Χριστουγέννων την ημέρα αυτή δεν ήταν τυχαίος. 


 Η 25η Δεκεμβρίου συνέπιπτε με την ειδωλολατρική γιορτή των Σατουρναλίων προς τιμήν του θεού Κρόνου, με τα γενέθλια του ειδωλολατρικού θεού Μίθρα και με τα Μπρουμάλια, τον εορτασμό της μικρότερης μέρας του έτους. Οι Ρωμαίοι, επιστρέφοντας από πολέμους της Ανατολής, έφεραν μαζί τους τη λατρεία πολλών θεών. Από τους πιο δημοφιλείς ήταν ο περσικός Μίθρας, γιατί ήταν ο θεός του φωτός, του Ήλιου που μάχεται και διώχνει το σκοτάδι.

 Το γενέθλιόν του είχε συνδυαστεί με τη χειμερινή τροπή του ήλιου, ο οποίος στις 25 Δεκεμβρίου αρχίζει να κερδίζει έδαφος και να στέκεται περισσότερο στο ουράνιο στερέωμα. Η γέννηση του Θεού Ήλιου λατρευόταν με μεγαλοπρέπεια  στην αρχαία Ρώμη και ήταν ημέρα χαράς για τους Ρωμαίους.

     Η απήχηση της συγκεκριμένης γιορτής ήτα
ν τόσο πλατιά στα λαϊκά στρώματα της ρωμαϊκής κοινωνίας,  που οι προτροπές των Πατέρων της Εκκλησίας δε στάθηκαν ικανές να ελαττώσουν τη συμμετοχή των πρώτων Χριστιανών.

 Γι’ αυτό, οι Πατέρες της Εκκλησίας προσπάθησαν να εξοβελίσουν τις παγανιστικές (ειδωλολατρικές, μη χριστιανικές) εορτές από τη ζωή των πρώτων Χριστιανών με τη μέθοδο της «υποκατάστασης». Όρισαν, δηλαδή, την 25η  Δεκεμβρίου ως ημέρα Γέννησης του Χριστού, δηλαδή του νέου Ήλιου που έδιωξε τα σκοτάδια της ειδωλολατρίας  από τις ψυχές των ανθρώπων και τις πλημμύρισε με χριστιανικό φως.  Έτσι,  με το πέρασμα του χρόνου ο εορτασμός της Γέννησης του Χριστού υποκατέστησε τις ειδωλολατρικές τελετές που πραγματοποιούνταν τη συγκεκριμένη ημέρα.


     Ο εορτασμός της Γεννήσεως στις 25 Δεκεμβρίου πέρασε γρήγορα από τη Δύση στην Ανατολή. Σύμφωνα με την παράδοση, γύρω στο 376 μ.Χ., ο Μέγας Βασίλειος στην Καισάρεια της Καππαδοκίας εκφώνησε την πρώτη ομιλία για τη γιορτή των Χριστουγέννων. Στην Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως η εορτή των Χριστουγέννων εισήχθη από τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό, το έτος 379 μ.Χ. Το 386 μ.Χ ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος παρότρυνε την Εκκλησία της Αντιόχειας να συμφωνήσει στην 25η  Δεκεμβρίου ως ημέρα εορτασμού της Γέννησης.

 Στην Εκκλησία της Αλεξάνδρειας ο εορτασμός των Χριστουγέννων καθιερώθηκε γύρω στα 433 μ.Χ και από εκεί εξαπλώθηκε και σε άλλες περιοχές της Ανατολής. Έναν αιώνα περίπου  αργότερα, το 529 μ.Χ, ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός απαγόρευσε σε όλη την επικράτεια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας την εργασία και τα δημόσια έργα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και  ανακήρυξε την ημέρα δημόσια αργία. 

 Οι περισσότερες Χριστιανικές κοινότητες υιοθέτησαν την  25η  Δεκεμβρίου ως ημέρα εορτασμού της Γέννησης του Χριστού. Εξαίρεση αποτέλεσε η Αρμενική Εκκλησία, η οποία δεν δέχθηκε την αλλαγή και διατήρησε την παλαιότερη παράδοση, την οποία ακολουθούν σήμερα όσες Εκκλησίες αποδέχονται το παλαιό ημερολόγιο (Ιουλιανό). 

    Στους αιώνες που ακολούθησαν ο εορτασμός  των Χριστουγέννων συνέχισε να εξαπλώνεται με γρήγορο ρυθμό σε όλο τον κόσμο.   Στα τέλη του 6ου αιώνα  καθιερώθηκε στην Αγγλία και μέχρι το τέλος του 8ου   αιώνα  είχε εξαπλωθεί μέχρι τη Σκανδιναβία. Ως τον 11ο αιώνα, καθώς είχε επεκταθεί η δράση των ιεραποστολών στις παγανιστικές ευρωπαϊκές φυλές, όλα τα έθνη της Ευρώπης γιόρταζαν τα Χριστούγεννα. Εντούτοις, αργότερα, εξαιτίας της Μεταρρύθμισης (16ος  αιώνας), απαγορεύτηκε ή περιορίστηκε κατά περιόδους η τήρηση του εορτασμού τους σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική, καθώς θεωρούνταν ότι περιλάμβανε σε μεγάλο βαθμό ειδωλολατρικά στοιχεία.

 Η σύγχρονη χριστουγεννιάτικη κουλτούρα διαμορφώθηκε κατά κύριο λόγο τον 19ο αιώνα στη Δυτική Ευρώπη και στην Αμερική. Στη σύγχρονη εποχή, παρά την εμπορευματοποίησή τους, τα Χριστούγεννα θεωρούνται η λαμπρότερη εορτή της Χριστιανοσύνης και γιορτάζονται με ιδιαίτερη κατάνυξη, με μεγάλη ποικιλία εθίμων και μέσα σε θερμή οικογενειακή ατμόσφαιρα  από το σύνολο του χριστιανικού κόσμου.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

1. Θεοδοσίου Σ., Δανέζης, Μ., Στα ίχνη του Ι.Χ.Θ.Υ.Σ, Δίαυλος, Αθήνα 2001.

2. Παναγιωτόπουλος Ι., Συνείσακτοι, Αθήνα 2000. 

3. Παπαδόπουλος Στ.,  Πατρολογία, Τόμος Α', Αθήνα 2000.

4. Στεφανίδης Β., Εκκλησιαστική Ιστορία, εκδόσεις Παπαδημητρίου, 1959.

5. Φειδάς Β. Εκκλησιαστική Ιστορία - Απ' αρχής μέχρι την Εικονομαχία, τόμ. Α', 3η έκδ., Αθήνα 2002.

6. Φουντούλης Ι.,  Λογική λατρεία, Θεοφάνεια.  Πατερικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, Θεσσαλονίκη1971.

 









 

Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020


















 




ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ




















 Τις καλύτερες  μας ευχές για Καλά Χριστούγεννα και το Νέο Έτος 2021 να φέρει Υγειά , Αγάπη ,Ευτυχία και Ευημερία.

Γιώργος Γεωργιάδης

Προέδρος Παγκυπριου Συνδέσμου Εφέδρων Πυροβολικού



Ο Σύνδεσμος Εφέδρων Αξιωματικών Ζακύνθου

Εύχεται σε όλους τους Έφεδρους Αξιωματικούς και στις οικογένειές τους Καλές Γιορτές με ένα νέο έτος απαλλαγμένο από κάθε είδους επιβαρυντικό στοιχείο της Υγείας.

Για το ΔΣ του ΣΕΑΝ Ζακύνθου

Ο Πρόεδρος

Απόστολος Καμινάρης

Έφ.Υπλ/γός (ΥΠ)







Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ






























Ο Πρόεδρος και το Διοικητικό Συμβούλιο

Του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Νομού Ιωαννίνων

Σας εύχονται

 

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ  ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ 2021 ΕΙΡΗΝΙΚΟ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ  ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟ



      Ο Πρόεδρος                                  Ο Γενικός Γραμματέας


 

ΟΔΥΣΣΕΑΣ  ΚΙΤΣΑΚΗΣ                        ΙΩΑΝΝΗΣ  ΧΑΣΙΩΤΗΣ

--














 






Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2020

«Γεωπολιτική στην Ανατολική Μεσόγειο, Στρατιωτικές Ισορροπίες: Η Ελλάδα στη Δίνη Εξελίξεων»


 

Διαδικτυακή εκδήλωση από την

AHEPA HELLAS HJ-07 “Papaflessas” Messinias

σε συνεργασία

με τον Σύνδεσμο Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Μεσσηνίας

 

 

 Οι ευαίσθητες γεωστρατηγικές ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο θα αποτελέσουν το θέμα της διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργανώνει την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2020, στις 19:00, η AHEPA HELLAS HJ-07 “PappaflessasMessinias σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Μεσσηνίας.

Οι κεντρικοί ομιλητές της εκδήλωσης με τίτλο:

«Γεωπολιτική στην Ανατολική Μεσόγειο, Στρατιωτικές Ισορροπίες:

  Η Ελλάδα στη Δίνη Εξελίξεων»

είναι: ο Κωνσταντίνος Γρίβας, Αναπληρωτής Καθηγητής Γεωπολιτικής & Συγχρόνων Οπλικών Τεχνολογιών στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ),

 και ο Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, Ανώτερος Στρατηγικός Αναλυτής, Εταίρος Κέντρου Μελετών Ασφαλείας της Γενεύης.

Ο Κωνσταντίνος Γρίβας θα δώσει την διάσταση του Αιγαίου ως ελληνικού «γαλάζιου εδάφους», και θα αναφερθεί στην Αρχιπελαγική άμυνα. Θα παρουσιάσει, επίσης, τις νέες αμυντικές τεχνολογίες  και τον ρόλο της Εφεδρείας ως παράγοντα διασφάλισης της αποτρεπτικής ισχύος της Ελλάδας.

Ο Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος θα αναπτύξει τα χαρακτηριστικά του Υβριδικού Πολυπολιτισμού και την επίδραση της πανδημίας επ’ αυτού, θα προδιαγράψει τους μελλοντικούς τρόπους διεξαγωγής του πολέμου και τις διαφαινόμενες στρατηγικές τάσεις, ιδίως από την πλευρά της Τουρκίας, και θα υπογραμμίσει την αναγκαιότητα σχεδιασμού μία ολιστικής προσέγγισης με επιδίωξη τη σταθερότητα και την ασφάλεια της Ελλάδας.

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Δημήτρης Απόκης, Προϊστάμενος Διεθνών Ειδήσεων ΕΡΤ ΑΕ.

 Εκ μέρους του Τμήματος HJ-07 “PapaflessasAHEPA Messinias την εκδήλωση θα χαιρετίσει ο PDG AHEPA HELLAS καί Πρόεδρος του Γιάννης Μητρόπουλος.

Ο Κος Γιάννης Μητρόπουλος θα απευθυνει χαιρετισμό καί ως Γεν. Γραμματέας

του ΣΕΑΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ.

 

Το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει ζωντανά τη συζήτηση στη σελίδα της AHEPA HELLAS στο Facebook: www.facebook.com/ahepa.hellas

 

 

 Ομιλητές:

 

Κωνσταντίνος Γρίβας, Αναπληρωτής Καθηγητής Γεωπολιτικής & Συγχρόνων Οπλικών Τεχνολογιών στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ)

Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, Ανώτερος Στρατηγικός Αναλυτής, Εταίρος Κέντρου Μελετών Ασφαλείας της Γενεύης.

 

Συντονίζει ο Δημήτρης Απόκης, Προϊστάμενος Διεθνών Ειδήσεων ΕΡΤ ΑΕ

 

 

Περισσότερες πληροφορίες: Γιάννης Μητρόπουλος, Γεν.Γραμματέας ΣΕΑΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ,

καί Σταύρος Χουσέας, Ταμίας ΣΕΑΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

email: seanmessinias@gmail.com

κιν: 6944-387210, 6978-094670

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020

ΑΠΟΕΑ : Επιστολή προς τον Αξιότιμο ΥΠΕΘΑ με θέμα την αποκατάσταση της αδικίας επί των Εφέδρων Αξιωματικών

Η Ανώτατη Πανελλήνιος Ομοσπονδία Εφέδρων Αξιωματικών απέστειλε επιστολή προς τον Αξιότιμον ΥΠΕΘΑ Κον Νικόλαον Παναγιωτόπουλον δια της οποίας ζητά την αποκατάσταση της αδικίας που εγένετο επί των υπηρετούντων και υπηρετησάντων Εφέδρων Αξιωματικών κατά το θέρος του 2020, περίοδο που η τουρκική προκλητικότητα ήταν στα ύψη, κατά την οποίαν οι συνάδελφοί μας βρίσκονταν μαζί μετα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων μας Δυνάμεων επί των Εθνικών Επάλξεων νυχθημερόν, αλλά εξαιρέθηκαν από την αμοιβή που εδόθη εις τους μονίμους.